į pradžią turinys susisiekite  
Tėvystės psichologija » Vaikystė
DRAUSMĖS LENTELĖS (auklėjimo metodas)

 

 

    Drausmės lenteles, aišku, galima vadinti įvairiai.  Kantriai taikant šį metodą, galima išspręsti nemažai įvairių problemų. Gali būti, kad apie jį jūs jau girdėjote, galbūt netgi taikėte, bet nepavyko. Taigi kuo šis gražaus elgesio skatinimo būdas gali būti naudingas.

 

     Pavyzdžiui, mano dukra gana paklusni dabar jau devynerių metų mergaitė. Bet labai nemėgsta tvarkytis savo kambario ir linkusi daiktus pasimesti kur papuola. Ilgai bandžiau ją tiesiog prikalbinti tvarkytis, kartais supykusi net pratrūkdavau barti. Prisipažįstu, tai visai neveikė. Nors seniai galvojau pritaikyti drausmės lentelę, bet delsiau, nes žinojau, kad ji pareikalaus ir mano kantrybės bei laiko. Taigi eilinį kartą pamačiusi, kad į dukros kambarį kojos jau beveik nebegalima įkelti, padariau jai drausmės lentelę ir pakabinau jos kambaryje ant skelbimų lentos. Ir mums šis auklėjimo būdas labai pasiteisino. Kol laikėmės drausmės lentelės taisyklių ir vėliau dar pakankamai ilgą laiką nustojus tai daryti, dukros kambarys atrodė pakankamai tvarkingas.

 

       Taigi kam ir kaip pritaikyti auklėjimą drausmės lentelėmis?

     Kam tinka? Mažiems vaikučiams (1-3 m.) drausmės lentelės netinka, nes jie dar negali lentelių suprasti. Labai paprastos drausmės lentelės galėtų tikti jau nuo ketverių metukų. O nuo penkerių šešerių (priklauso nuo to, kaip vaikas pajėgia suprasti siūlomas taisykles) jau tikrai galima vaikams pritaikyti šį auklėjimo metodą. Svarbu atkreipti dėmesį, kad drausmės lentelėms turi būti pasiruošę ne tik vaikai, bet ir tėvai. Jos turi būti pildomos nuosekliai kiekvieną dieną, todėl tėvai turi ne tik atrasti tam laiko, bet ir paprasčiausiai nepamiršti kiekvieną dieną sutartu laiku lentelę aptarti. Taip pat tėveliai turi kūrybingai ir kryptingai bei lanksčiai taikyti šį metodą. Visgi jis labai nesudėtingas, ne tik padeda įveikti sunkumus, bet ir skatina bendrauti, kartu su vaiku spręsti problemas, pasitariant, ieškant geriausių būdų jas įveikti.

Kokioms vaikų elgesio problemoms tinka? Beveik visoms, jei tik tėvai kūrybingai jas taiko.

 

Pagrindinės problemos, kurioms gali būti pritaikomos drausmės lentelės:

 

    Elgesiui. Aiškiai sutariama, koks vaiko elgesys yra nepageidaujamas ir koks turėtų būti. Aptariamos visos pagrindinės elgesio problemos, kurios būdingos jūsų atžalai ir paaiškinama, kad būtent už kažkokį konkretų poelgį gaus pliusą, o jei taip nesielgs gaus minusą. Aiškinti vaikui reikia kuo paprasčiau, pavyzdžiui, „jei nešvariais batais bėgiosi iš lauko į savo kambarį, gausi minusą“.

 

    Tvarkai. Konkrečiai su vaiku išsiaiškinama, ką, kaip ir iki kada jis turi susitvarkyti. Pavyzdžiui, „Šiandien mes tvarkėmės kartu ir tu matai, kaip turi atrodyti tvarkingas kambarys. Tikiuosi, kad taip jis atrodys kiekvieną vakarą prieš tau einant miegoti.“ Jei susitvarko, gauna pliusą, jei ne – minusą.

 

     Asmens higienai. Jei vaikas nemėgsta valytis dantų, karpytis nagų ar praustis taip pat galima tai žymėti lentelėje.

Atsakomybei už kažką. Jei vaikas turi namuose pareigų ir nenoriai jas atlieka, pavyzdžiui, prastai rūpinasi naminio gyvūno priežiūra arba tam tikrais jam paskirtais darbeliais namuose. Pareigos surašomos ir pažymima atliko ar ne.  Jei jums priimtina, paskatinimui vaikas už atliktus darbus gali rinkti žetonus, kurie po tam tikro laiko virsta pinigais (pvz., 1 žetonas lygus 20 centų ar pan.).

 

     Bendravimui tarp brolių ir seserų. Šiuo atveju tėveliams reikėtų ypač lanksčiai pasižiūrėti į lentelės pildymą, nes gali iškilti daug įvairiausių niuansų, apie kuriuos galbūt ne iš karto pamąstysite. Vaikai gali norėti ginčytis dėl kiekvieno aspekto, todėl svarbus geras tėvų pasiruošimas prieš pristatant tokią lentelę. Reikalinga akcentuoti savitarpio pagalbą, geranoriškumą, konfliktų vengimą ir gebėjimą diplomatiškai juos spręsti. Pristatykite tai kaip bendrą jų projektą, už kurį atsakingi abu. Smulkiai nusakykite, ko tikitės iš abiejų. Atpildas galėtų būti susijęs su malonia vaikų veikla kartu, kad jie būtų suinteresuoti jį gauti. Pavyzdžiui, nuėjimas į filmą, važiavimas kartingais ar pan.

Kaip užvesti ir pildyti drausmės lentelę?

 

     Prieš pakabinant lentelę labai svarbu vaikui išaiškinti, kodėl ji yra užvedama, labai smulkiai su vaiku aptarti, kaip jūs pildysite šią lentelę, kiek laiko pildysite ir kokie paskatinimai ar nuobaudos bus taikomi. Praėjus savaitei arba penkioms darbo dienoms būtina aptarti, kaip praėjo savaitė ir vaikas jau turėtų sulaukti paskatinimo arba nuobaudos, jei to prireiktų. Pastebėsite, jog paskatinimų prireiks dažniau.

 

     Surašant į drausmės lentelę punktus su reikalingomis spręsti problemomis, nereikia išsiplėsti. Kuo mažiau punktų, tuo lengviau valdyti situaciją, kuo daugiau, tuo sudėtingesnis aptarimas ir įvertinimas. Pradėkite nuo labiausiai įsisenėjusių ir svarbiausių problemų. Drausmės lentelėje būtini dalykai gali būti parašomi apibendrinti, pavyzdžiui, „Elgesys“, „Tvarka“, „Tavo švara“ ir pan. arba išdėstomi svarbiausi galimo elgesio variantai, pavyzdžiui, „Vėlavimas“, „Atsikalbinėjimas“, „Žaislų tvarkymasis“, „Dantų valymas“ ir pan. Po kurio laiko galima papildyti arba kažką nuimti.

 

     Keturmečiui užtenka vieno punkto, pavyzdžiui, susitvarkyti žaislus. Mažiems vaikams taip pat tinka lentelė, kurioje tiesiog nubraižoma, pavyzdžiui, 30 kvadratėlių ir už kiekvieną gerą darbą (išsivalymą dantų, susitvarkymą žaislų, gražų elgesį prie stalo ir pan.) į vieną kvadratėlį klijuojamas lipdukas ir užpildžius lentelę gaunamas paskatinimas. Jei vaikas pasielgia netinkamai galima užklijuotą lipduką nubraukti ir taip paskatinimas nutolsta.

 

     Drausmės lentelės žymėjimui pasirinkite vaikui patinkančius ženklus ar simbolius. Tai gali būti paprasčiausi pliusai ir minusai; besišypsantys ar nusiminę veidukai; saulutė ir mėnuliai; įvairūs lipdukai ir pan. Prie lentelės gamybos vaikas gali prisidėti ją papuošdamas taip, kaip jam norisi. Bendras darbas lentelę vaikui padarys sava, o ne tik jam primesta.

 

   Lentelė gali būti pildoma tam tikrą sutartą laiką, pavyzdžiui, du mėnesius, ir aiškinamasi, ar ji duoda rezultatų, ar yra toliau reikalinga. Galima duoti vaikui pertrauką nuo lentelės pildymo ir stebėti elgesį. Jei su lentele vaikas elgiasi geriau, ją grąžinti.

 

     Vaikai pradžioje ne visada noriai pildo lentelę, bet gana greitai prie jos pripranta. Lentele nubrėžiamos  elgesio ribos ir vaikai pasijaučia saugesni žinodami, kaip konkrečiai turi elgtis. Tai prilygsta savotiškam žaidimui ir įtraukia. Visiems malonu matyti teigiamą rezultatą, tada norisi stengtis.

 

     Svarbu aptariant lentelę nepykti ant vaiko ir nemoralizuoti, nes minusai ir pliusai patys kalba už save, o jūs po sutarto laiko pritaikysite nuobaudas. Lentelių aptarimas neturi tapti vaikui kančia. Tai turi būti lygiavertis pokalbis, ieškant geriausio problemos sprendimo būdo.

 

      Pliusų ir minusų suvestinę darykite savaitės pabaigoje (mažesniam vaikui dažniau). Sugalvokite sau priimtiną galimą minusų skaičių, už kurį dar vaikas gaus paskatinimą. Tada pritaikykite paskatinimą arba nuobaudą.

 

     Paskatinimai ir nuobaudos pildant lentelę reikalingi motyvacijai palaikyti. Juk ir suaugusiuosius alga motyvuoja dirbti. Paskatinimai ir nuobaudos turėtų būti tokie, kad vaikai siektų laikytis lentelės taisyklių. Skatindami vaikus nepersistenkite. Pagalvokite apie tai, kas vaikui atneštų džiaugsmo, ir tikrai nereikia brangių dalykų. Tai gali būti smagus užsiėmimas, leidimas kažkuo užsiimti ar pan. Nuobaudos gali būti susijusios su draudimais, papildomais darbais ir pan. Tėvai artimiausiai pažįsta savo vaikus, todėl geriausiai gali nuspręsti, kas juos motyvuotų ir drausmintų. Paskatinimus gali pasiūlyti ir pats vaikas, o tėvai nusprendžia tinkama tai ar ne. Paskatinimai arba nuobaudos galėtų būti tarpiniai (kas savaitę) ir  didesni (po mėnesio).

 

     Drausmės lentelių nauda. Drausmės lentelės vaikus skatina, drausmina, įpareigoja. Jos akivaizdžiai parodo pažangą arba neatsakingumą ir nedrausmingumą. Drausmės lentelės nubrėžia vaikų elgesio ribas, akivaizdžiai parodo egzistuojančias problemas, padeda išvengti beprasmių kivirčų, skatina keistis. Remdamiesi pradėta pildyti lentele, tėvai labai argumentuotai gali parodyti, kas yra gerai, o kur vaikui dar reikia pasitempti. Visgi svarbiausia sąlyga, kad jos turi būti taikomos geranoriškai, siekiant teigiamų pokyčių. Tėvams pristatant ir kartu pildant drausmės lenteles, vaikai turi suprasti, kad pati lentelė nėra bausmė, o tik įrankis konkrečiam rezultatui pasiekti.

 

      Taigi prieš pateikdami vaikui drausmės lentelę turi atlikti paruošiamąjį darbą:

 

  • Nuspręskite, kokios problemos aktualiausios ir turi būti surašytos lentelėje.
  • Sugalvokite lentelės formą.
  • Apgalvokite, kaip vaikui paaiškinsite, ko iš jo tikitės.
  • Apsvarstykite, kokie paskatinimai ir nuobaudos galėtų motyvuoti vaiką.
  • Apmąstykite, kaip vaikui pateiksite lentelės naudingumą, ko iš jo tikitės ir kuo tai bus vertinga jam (išmoks gražiai elgtis ir užsitarnaus paskatinimą).

 

      Atmintinė tėvams:

 

  • Drausmės lentelė įpareigoja ne tik vaikus, bet ir tėvus.
  • Tėveliai turi nepamiršti kiekvieną vakarą lentelėje pažymėti vaiko elgesio įvertinimą ir aiškiai pagrįsti, kodėl taip vertina.
  • Paskatinimai ir nuobaudos turi būti tikrai įgyvendinami sutartu laiku.
  • Atminkite, kad vaikai noriai laikosi lentelės taisyklių, jei tik mato, kad tėvai irgi yra aktyvūs ir nepamiršta bei neapleidžia pradėto darbo. Jei tėvai pradeda aplaidžiai  žiūrėti į lentelės pildymą, aišku, ir vaikai nustoja paisyti lentelės taisyklių.